Pilot Power 2CT
Two Compound Technology

Michelin Pilot Power er idag det dæk der bruges som reference indenfor Race. Det har den bedste kombination Greb, Holdbarhed og rolige køreegenskaber. Her i dets tredje år regner Michelin med at få skrappere konkurrence fra andre dækmærker. Derfor har Michelin nu udviklet et alternativ til Pilot Power: Pilot Power 2CT.

Perfekt tilpasset til de nye, og konstant ændrede supersports maskiner.

Pilot Power 2CT har to forskellige gummiblandinger i dækket. I midten af dækket en blanding der giver bedre holdbarhed, og på siderne en blødere blanding for et bedre greb i svingene. Denne teknologi er taget direkte fra MotoGP, hvor Michelin forlængst har bevist deres føreposition i dækudvikling.

Som det ses i skemaet er fordækket, lidt blødere end bagdækket, mens begge dæk bruger "Two Compound Technology". At dækkene har to forskellige gummi blandinger, er ikke noget der kan ses i virkeligheden, dækket er af udseende og profil identisk med Pilot Power.

Pilot Power 2CT er et dæk der yder ekstremt greb med maksimum føling med cyklen når du svinger. Det er et dæk til de hurtigste på vejene. Et dæk til den type motorcyklist der svinger til grænsen på sin cykel, og derfor kan mærke forskellen på Pilot Power og Pilot Power 2CT.

Pilot Power 2CT er et dæk til brug på landevejen og til "Track days", det er ikke rettet mod decideret brug på bane, der har Michelin Power Race.

Test: Michelin testkørernes oplevelse og mening.

Dæk brugt i testen: 120/70 ZR 17 og 190/50 ZR 17 - 180/55 ZR 17 på en Yamaha R1, Honda CBR 600 RR og Suzuki GSX-R 600

På vej: Det kilstrer sig til vejen og føles næsten som et "Racer dæk". Det er meget stabilt ind i svingene, holder et roligt greb under ekstrem nedlægning og hurtige skift af retning. Et meget præcist dæk. Det overfører alle kræfterne til vejen og har ingen tendens til deformation når man presser dækket til det yderste. Det har tilgengæld en anelse mindre komfort på de bumpede veje.

På bane: Evnerne fra landevejen kommer endnu tydeligere til udtryk på banen, hvor dækket giver en fornemmelse af at være tæt på et rigtigt banedæk. Dækket har også en mere vedholdende fornemmelse efterhånden som omgangene tæller ind.

På våd vej: Hvem ville have troet det var muligt at forbedre Pilot Power's suveræne egenskaber på våd vej. Michelin har gjort det med det nye 2CT. Det nye dæk giver om muligt endnu bedre greb på våd vej, og det er endda muligt at holde en konstant "broadsliding", hvis du presser cyklen til det yderste (men prøv det kun på bane!!!)

Forskellen mellem Pilot Power og Pilot Power 2CT omgangstider ses her:

120/70ZR17 og 180/55ZR17
Pilot Power 2CT
Pilot Power
Tør bane: Ladoux - CBR 600 RR
1.11.07
1.11.98
Våd bane: Fontange - GSX-R 600
1.04.94
1.06.15
120/70ZR17 og 190/50ZR 17
Pilot Power 2CT
Pilot Power
Tør bane : Yamaha R1
1.10.37
1.11.53
Våd bane: Yamaha R1
1.02.90
1.04.07

Som det tydeligt ses vindes der cirka et sekund med det nye Pilot Power 2CT

Nedlægnings vinkler:

Tør bane: Ladoux
maks. vinkel
Forskel
Pilot Power 2CT
51,2°
Pilot Power
50,6°
-0,60°
Våd bae: Fontange
maks. vinkel
Forskel
Pilot Power 2CT
43°
Pilot Power
41,9°
-1,1°

Dæk størrelser:

Størrelse mønster dybde på midten af dækket Vare nr.
120/70 ZR 17 3,8 mm 461948
180/55 ZR 17 5,7 mm 565081
190/50 ZR 17 5,7 mm 091745
190/55 ZR 17 5,7 mm 549705

190/55 ZR 17 er en ny størrelse dæk der er skabt til OE og den vil kunne findes på nogle af de nye 2006 modeller som: Aprilia RSV 1000 RR, MV Agusta F4. Denne størrelse dæk er lavet specielt til disse cykler og skal ikke ses som alternativ dækstørrelse til cykler der kører med 190/50 ZR 17.

For at kunne se forskel på Pilot Power og Pilot Power 2CT er der på siden af dækket skrevet 2CT efter Pilot Power.

Pilot Power 2CT dækkene har for at undgå statisk elektricitet en indbygget smal stribe af Carbon i dækket, da Carbon er en god elektrisk leder. Denne stribe er ikke synlig når dækket er nyt, men kan dukke frem efterhånden som dækket slides.

En skematisk afbilding af test resultaterne kan ses her:

Diagrammet er lavet så cirklerne er referencen for kvalitet: hvor 5 er bedst og 1 er accebtabelt.

A: greb på tør vej

B: greb på våd vej

C: holdbarhed

D: styreegenskaber

E: komfort

F: prisen